Ribatex fiskelina, fiskerullar, fiskespön, fiskeutrustning

Köpvillkor

Innehållsförteckning

§1. Allmänt

§2. Beställning

§3. Priser och avgifter

§4. Produkter och sortiment

§5. Betalning

§6. Fullgörande

§7. Leverans

§8. Ångerrätt och återköp

§9. Reklamation och garanti

§10. Returer

§11. Förbehåll

§12. Ansvarsbefrielse

§13. GDPR

§14. Övrigt

§1. Allmänt

Dessa köpvillkor ("Avtalet" nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). Retaility AB (Organisationsnummer: 559054-8516) är den säljande parten. Den köpande parten benämns som "Kunden" i detta avtal. Villkoren i Avtalet är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år och till näringsidkare med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor ("produkter" nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på http://ribatex.se ("Webbplatsen" nedan).

Bestämmelserna i detta avtal är ej tillämpliga för avtal om köp som ingåtts före den 13:e juni 2014. För att öka tydligheten finns en datummärkning i sidhuvudet. Om villkoren i Avtalet har ändras anges även ett slutdatum. Om slutdatum anges gäller Avtalet till och med kl. 00:00 det datum som Avtalet upphört att gälla. Du som kund får möjlighet att acceptera dessa villkor i samband med din beställning.

Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion.

Tillbaka till innehållsförteckningen

2. Beställning

Hos Retaility AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. Retaility AB tar emot din beställning när du klickar på knappen "Slutför order" i kassan (steg 1 av 1). Genom att klicka på knappen "Slutför order" accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När Retaility AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet "Orderbekräftelse" till den e-postadress som du angav när du beställde. Vi ger också dig som kund möjligheten att göra en snabb beställning genom vår gästkassa utan att behöva logga in på http://ribatex.se.

När du betalar för din beställning eller när en när faktura skapas så sluts detta Avtal. Mer information om betalningsalternativ samt tillhörande villkor framgår av ### §5.Betalning nedan. Om det skulle vara omöjligt för oss på Retaility AB att leverera din beställning kommer vi kontakta dig omgående. Skulle detta inträffa kommer vi att erbjuda dig en ny lösning förutsatt att det är möjligt. När du accepterar vårt förslag på ny lösning sluts detta Avtal.

Handla tryggt med rätt till avbeställning Om du ångrar dig erbjuder vi dig att avbeställa lagd beställning. För att göra en avbeställning ska du kontakta oss via e-post på: info@ribatex.se. Avbeställning måste meddelas innan beställning packas (effektueras).

Mer information om hur man som besökare använder och handlar på http://ribatex.se finns i vår FAQ.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§3. Priser och avgifter

Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats. Moms för momspliktiga produkter debiteras med 25%. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma vid varje beställning, se ### §5. Betalning samt ### §7. Leverans i Avtalet för mer information.

Avgift för outhämtad försändelse Om du som kund inte skulle hämta ut din beställning på det sätt som avtalats debiterar vi en avgift om 195 kronor inklusive moms. Avgiften är nödvändig för att vi ska kunna täcka frakt- och hanteringskostnader som uppkommer. Notera att om du inte tar emot eller hämta ut en försändelse räknas det inte som att du har meddelat att du ångrat ditt köp. För mer information se ### §8. Ångerrätt och återköp nedan.

Erbjudanden Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§4. Produkter och sortiment

Alla produkter som erbjuds på webbplatsen är anpassade för bruk på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att produkterna uppfyller svenska miljökrav och säkerhetsföreskrifter. Normalt medföljer bruksanvisning på svenska om det krävs för produktens användande. Eventuella tekniska specifikationer, särskilda krav på tillbehörsutrustning samt information om begränsningar och plomberingar framgår på respektive produktsida i den mån det är skäligt eller följer av lag.

Färgåtergivning på produktbilder De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§5. Betalning

Retaility AB använder Klarna (Klarna AB, organisationsnummer 556737-0431) som mellanhand för hantering av betalningar. Fakturabetalning är förvalt betalningsalternativ, du kan även välja delbetalning med Klarna konto, Klarna kortbetalning (VISA & Mastercard, American Express) samt Klarna direktbetalning via din bank. Villkor och information om Klarnas tjänster hittar du här.

Fakturabetalning När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

-Få alltid hem varan innan du betalar -Betalningstid - alltid 14 dagar. -Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter -Ladda ner dina fakturor från klarna.se -Möjlighet till delbetalning

Faktura betalning är kostnadsfri, om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25,00% plus gällande referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Delbetalning Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

-Få alltid hem varan innan du betalar -Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet -Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter -Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura -Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad -En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp -Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Allmänna villkor hittar du här. Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Kortbetalning Med Klarna kortbetalning kan du betala med VISA, Mastercard samt American Express. Kortet debiteras i samband med order. Klarna hanterar kortuppgifterna och är auktoriserad med PCI DSS certifiering för att garantera att kundens kortuppgifter överförs och lagras säkert i krypterad form.

Direktbetalning (Bank) Med Klarna direktbetalning kan du betala direkt från ditt bankkonto. Klarna överför och skyddar dina uppgifter på ett säkert sätt i krypterad form i kommunikationen med banken. Vid direktbetalning måste du som kund kunna logga in och identifiera dig på din bank. När du genomfört inloggningen och godkänt köpet hos din bank är betalningen klar.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§6. Fullgörande

Retaility AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du betalt för din beställning eller när en faktura har skapats. Retaility AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§7. Leverans

Produkter levereras direkt till den adress du uppgivit vid beställning, alternativt via ombud i samarbete med våra logistikpartners. Retaility AB skickar beställningar under helgfria vardagar. Senaste beställningstidpunkt är kl.12:00 om beställningen skall skickas samma dag. Beställning som inkommer efter kl.12:00 helgfri vardag skickas nästkommande helgfri vardag.

Lagerstatusen anger om produkten finns i lager vid beställningstillfället. Generella leveranstider anges nedan, om beställningen omfattar produkter med olika leveransstatus blir leveranstiden den samma som för den produkt som har längst leveransstatus.

Fraktkostnad: En fraktkostnad om 99 kr inklusive moms tillkommer vid varje beställning och framgår i kassan.

Fraktfritt vid beställning över 750 kr Retaility AB erbjuder fraktfri leverans om värdet på beställda produkter överstiger 750 kr inklusive moms.

Leveranstid: Om de leveranstider som anges nedan inte är tillämpliga för ett köp och om en leveranstid inte särskilt avtalats utanför detta avtal förbinder sig Retaility AB att fullgöra leverans utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 30 dagar från avtalets ingående. I det fall kunden ska betala i förskott förbehåller sig Retaility AB rätten att invänta betalning innan leverans påbörjas.

Brev i samarbete med Posten (Standardfrakt) Brev levereras inom 2-5 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från Retaility ABs lager. I det fall försändelsen inte går att leverera genom din brevlåda blir du aviserad och kan då hämta försändelsen enligt instruktioner som framgår av avin. Aviserad försändelse som skickats som Brev skall hämtas ut inom 14 dagar, outhämtade försändelser återsänds till Retaility AB.

Varubrev i samarbete med Posten (Standardfrakt) Varubrev levereras inom 2-5 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från Retaility ABs lager. I det fall försändelsen inte går att leverera genom din brevlåda blir du aviserad och kan då hämta försändelsen enligt instruktioner som framgår av avin. Aviserad försändelse som skickats som Varubrev skall hämtas ut inom 14 dagar. Outhämtade försändelser återsänds till Retaility AB, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift om 195 kr inklusive moms.

Paket i samarbete med Posten (Standardfrakt) Paket levereras inom 2-5 helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen skickats från Retaility ABs lager. Du blir aviserad när du kan hämta ut paketet hos ditt ombud. Om du valt SMS avisering blir du aviserad när försändelsen kan hämtas ut hos ombudet. Paket skall hämtas ut inom 14 dagar från aviseringsdatum. Outhämtade försändelser återsänds till Retaility AB, du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift om 195 kr inklusive moms. Paket är ett spårbart fraktalternativ.

Leverans i öbebyggelse Om din leveransadress är i öbebyggelse utan normal broförbindelse kan leveranstiden komma att utökas med 2 helgfria vardagar.

Leveransförsening Uppstår en leveransförsening som är av väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva detta avtal utan kostnad eller om Retaility AB inte kan tillgodose en leveranstid som är avgörande för att kunden ska ingå avtalet och kunden har meddelat detta innan avtalets ingående. I det fall köpet avsett en produkt som ska anpassas, tillverkas eller särskilt anskaffas efter kundens önskemål och Retaility AB inte kan återta produkten utan väsentlig förlust har kunden endast rätt att häva köpet om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och Retaility AB insåg eller borde ha insett detta.

Transportrisk Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att Retaility AB står transportrisken tills försändelsen har nått dig.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§8. Ångerrätt och återköp

Ångerrätt Kunder som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda avtalet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare. Ångerrätten gäller i 14 dagar (ångerfristen), tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit leverans. Ångerrätten ger kunden rätt att undersöka varorna och återsända dem i det fall kunden ångrar sitt köp. När kunden ångrat sitt köp har denne rätt att återfå vad denne har betalt under förutsättning att kunden inte har använt produkterna i en större omfattning än vad som krävs för att kunna undersöka dem. Vid nyttjande av ångerrätten ska kunden meddela Retaility ABB och sedan returnera samtliga produkter som beställningen omfattar till Retaility AB utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar. Om den förbetalda returfaktsedeln används vid retur av står Retaility AB för returfrakten. I det fall kunden väljer annat returförfarande får kunden själv bekosta returfrakten.

När kunden lämnat meddelande om att denne nyttjar sin ångerrätt kommer Retaility AB genomföra återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar förutsatt att Retaility AB mottagit de produkter kunden återsänt alternativt om kunden lämnat bevis för återsändande. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som kunden använt i den mån det är tekniskt möjligt. Eventuella värdeminskningsavdrag samt avdrag för frakt om kunden valt annat alternativ än standardfrakt kan komma att göras på återbetalningen. I det fall har beställning gjorts mot faktura som ännu inte betalats kommer fakturan makuleras. Skulle du som kund återlämna färre produkter än vad beställningen omfattar återbetalas endast varuvärdet för de produkter som du återlämnar.

Värdeminskningsavdrag vid nyttjade av ångerrätt Om kunden har hanterat produkterna mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dessa och hanteringen orsakat att produkterna minskat i värde. Som exempel kan produkternas värde minska genom slitage. I dessa fall är kunden ersättningsskyldig mot Retaility AB för skälig värdeminskning. En marknadsmässig bedömning av den faktiska värdeminskningen görs avRetaility AB i varje enskilt fall. Nedan angivna avdragsnivåer utgör endast exempel på de beräkningsgrunder som tillämpas vid uträkningen av värdeminskningen. Retaility ABs bedömning görs alltid utifrån ett helhetsperspektiv.

Nivå 1. - Om produkten uppvisar en mindre förslitning eller försämring, såsom en mindre repa: 100 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 2. -Om produkten uppvisar en märkbar förslitning eller försämring, såsom tydlig repa eller skada: 100 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 3. -Om produkten uppvisar skador på produkten som påverkar produktens funktion: 100 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 4. -Om produkten uppvisar kraftiga skador på produkten och/eller kraftig förslitning eller försämring av produkten: 100 % i värdeminskningsavdrag.

Nivå 5. -Om produkten är i ett sådant skick att den bedöms vara osäljbar eller att en reparation inte är ekonomiskt försvarbar: 100 % i värdeminskningsavdrag.

Skador på produktemballaget I det fall produktemballaget saknas eller uppvisar sådana skador att det inte kan återanvändas: 20 % i värdeminskningsavdrag.

Förfarande vid ångerrätt Använd kontaktuppgifterna nedan för att meddela Retaility AB om att du önskar ångra köpet. Följande webbformulär kan också användas ångra köpet.

Kontaktinformation Retaility AB Tegelbacken 4a 111 52 Stockholm E-post: info@ribatex.se

100 dagars öppet köp för Ribatex Plus-medlemmar - 14 dagars öppet köp för vanliga medlemmar Som Ribatex Plus-medlem erbjuds du öppet köp i 100 dagar från det att produkten levererats till dig. Vanliga medlemmar erbjuds 14 dagar öppet köp. Under den period då öppet köp gäller, återköper Retaility AB produkter till det värde som du betalt för produkterna. Kunden står själv för fraktkostnader (tur&retur). Kostnad för annan utförd tjänst ersätts ej av Retaility AB.

Följande villkor gäller för öppet köp: -Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick. -Originalförpackningen skall vara i oskadat skick. -Öppet köp gäller endast kunder som ingått detta avtal i egenskap av privatperson.

Nyttjande av Öppet köp Instruktioner om hur du som kund skall gå tillväga för att nyttja öppet köp finns bipackade i varje försändelse.

100 dagars bytesrätt för Ribatex Plus-medlemmar - 14 dagars bytesrätt för vanliga medlemmar - Fri frakt tur&retur! Som Ribatex Plus-medlem har du rätt att byta produkt under 100 dagar från det att produkten levererats till dig. Som vanlig kund får du 14 dagars bytesrätt. Vid byte får du värdet på de produkter du lämnar tillbaka inklusive eventuell fraktkostnad som du betalt i tillgodohavande hos Retaility AB. Tillgodohavande för produkter som återköpts avräknas mot värdet på de produkter som du beställer i samband med utövande av bytesrätten. Skulle värdet på de produkter som du beställt överstiga ditt tillgodohavande måste du betala mellanskillnaden till Retaility AB. I det fall värdet på de produkter som återköps överstiger värdet på de produkter som beställs i samband med bytet kan du använda mellanskillnaden som tillgodohavande vid nästa köp hos Retaility AB. Vid byte erbjuder även Retaility AB fri returfrakt.

Följande villkor gäller vid byte: -Produkten skall vara oanvänd och i oskadat skick. -Eventuell montering av produkten skall inte ha skett. -Originalförpackningen skall vara i oskadat skick. -Bytesrätt gäller endast kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare eller annan juridisk person.

Nyttjande av bytesrätten Instruktioner om hur du som kund skall gå tillväga för att byta produkter finns bipackade i varje försändelse.

Retur av produkter Se ### §10. Returer nedan för information om returförfarande vid retur av produkter.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§9. Reklamation och garanti

Reklamationsrätt Kund som köpt en produkt i egenskap av privatperson har rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716). Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i 3 år från det att kunden fått produkten i sin besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till kunden. (se Reklamation av transportskada nedan). En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Retaility AB eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel.

Om kunden reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att kunden fått produkten i sin besittning har kunden även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. Retaility AB rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas avRetaility AB. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid reklamation skall vardera part utan onödigt dröjsmål återlämna vad denne tagit emot, i det fall Retaility AB skall företa omleverans har kunden rätt att behålla den felaktiga produkten i sin besittning tills det att denne mottagit leverans av felfri produkt.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden E-post: info@ribatex.se.

Reklamationsvillkor för Näringsidkare Om en produkt avviker från vad som har avtalats mellan kund och Retaility AB eller på annat sätt uppvisar fel som Retaility AB ansvarar för har kunden rätt att i första hand få felet avhjälpt och i andra hand produkt utbytt på Retaility ABs bekostnad. Rätt att reklamera fel gäller bara om felet är ursprungligt, Retaility ABs ansvar är begränsat till värdet på den felaktiga produkten. Fel i produkt skall meddelas inom 20 dagar från leverans genom att kontakta Retaility AB via e-post på info@ribatex.se.

Särskilda villkor för näringsidkare: -Kunden skall påvisa att felet är ursprungligt. -Produkten får ej ha använts eller på annat sätt brukats av kunden efter det att felet uppmärksammats. -Originalförpackningen skall sparas och i övrigt hållas i oskadat skick.

Handla tryggt med garanti Vissa produkter omfattas av garanti utöver reklamationsvillkoren i dessa köpvillkor. Läs mer om våra garantivillkor här.

Retur vid reklamation eller garantiärende För att returnera felaktiga produkter eller material, vänligen se ### §10. Returer.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§10. Returer

Vid retur av produkter eller material till Retaility AB skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. Retaility AB rekommenderar därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till Retaility AB bär du som kund också ansvaret för skadan.

Vid återsändande av produkter till Retaility AB är du ansvarig för att produkterna når Retaility AB i oskadat skick. Retaility AB rekommenderar att kunden använder spårbar försändelse vid retur.

Returadress: Märk tydligt på paketet "Ribatex" och skicka till nedan adress:

Simrishamns Reklamservice AB Fabriksgatan 29 272 36 Simrishamn

Gratis retur med förbetald returfraktsedel I varje beställning medföljer det en förbetald returfraktsedel som du bör använda om något ska återsändas till Retaility AB. Nyttjande av returfraktsedeln är gratis för dig som kund så att du tryggt och enkelt skall kunna returnera produkter.

Återbetalningar Retaility AB återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål vid nyttjande av ångerrätten och öppet köp eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§11. Förbehåll

Återtagandeförbehåll Samtliga produkter är behäftade med återtagandeförbehåll tills det att kunden fullgjort sina skyldigheter som följer av detta avtal. Det innebär att äganderätten övergår på kunden i samband med att kunden fullgör sina skyldigheter som följer av avtalet. Kunden har därmed ej rätt att konsumera, nyttja, sälja eller på annat sätt vidta åtgärd innan äganderätten övergått på kunden som förhindrar att produkterna kan återtas av Retaility AB.

Ansvarsförbehåll Retaility AB skall anses befriad från alla förpliktelser enligt detta avtal om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför detta avtal, Retaility ABs verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§12. Ansvarsbefrielse

Force Majeure I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanförRetaility ABs kontroll och som Retaility AB inte skäligen kunnat övervinna eller förutse skall Retaility AB ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall Retaility AB ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Externa länkar Retaility AB ansvarar ej för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på http://ribatex.se.

Reservation för leveransförsening utanför Retaility ABs kontroll. Uppstår det en leveransförsening som beror på händelse utanför Retaility ABs kontroll, skall inte Retaility AB anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Retaility AB såvida inte annat särskilt avtalats mellan Retaility AB och kunden eller bestämmelse som följer av tvingande lag.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§13. GPDR

Hur vi arbetar med GDPR: Retaility AB lämnar aldrig ut kundregister eller några uppgifter om våra kunder till utomstående. Det är endast våra medarbetare och betal- och sammarbetspartners som har tillgång till kunduppgifterna. Beställarens namn och adress framgår på paketets adresslapp. Vi följer dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation). I samband med din beställning som kund, registreras dina uppgifter och du godkänner därmed att Retaility AB lagrar och använder dina uppgifter enligt GDPR i vår verksamhet för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av avtalet gentemot dig som kund. Som aktibebolag har har vi enligt Bokföringslagen redovisningsskyldighet och kan därför ej radera alla uppgifter bakåt i närtid. Vi sparar även din e-postadress för att kunna kontakta dig som kund gällande din beställning och skicka ut order- och leveransbekräftelse. Din e-postadress lagras även i syfte att kunna kontakta dig vid eventuellt behov av produktåterkallelse. Du har även möjlighet att frivilligt erhålla vårt kostnadsfria nyhetsbrev och då innebär det en lagring av din e-postadress i vår databas för nyhetsbrev. Dessutom finns möjligheten att frivilligt gå med i vår kundklubb Ribatex Plus för att få tillgång till unika medlemspriser samt prisgaranti. Även här, för Ribatex Plus, innebär det en lagring av din e-postadress i vår databas. Listan med e-postadresser för nyhetsbrev och kundklubben Ribatex Plus används endast av oss på Retaility AB och uppgifterna skickas aldrig vidare till tredje part. Du kan när som helst själv avregistrera dig från nyhetsbrevet eller kundklubben Ribatex Plus utan någon som helst kostnad.

Personuppgiftsansvarig: Retaility AB (Org. 559054-8516) Tegelbacken 4a 111 52 Stockholm

Kunduppgifter som lagras: -Namn -Adress -E-postadress -Telefonnummer -Personnummer -Organisationsnummer -Köphistorik hos Retaility AB

Registerutdrag: Om du som kund ingått detta avtal i egenskap av privatperson har du rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ut ett registerutdrag. Ett registerutdrag anger vilken information som finns sparad om dig. Du begär detta genom att skicka en undertecknad begäran till ovanstående postadress. Om de uppgifter vi har om dig är felaktiga, ofullständiga eller missvisande, korrigerar vi såklart dessa.

Avregistering av kunduppgifter: Du som kund kan vid skriftlig och undertecknad begäran få dina kunduppgifter hos Retaility AB raderade, med förbehåll för sådana uppgifter som krävs för att Retaility AB skall kunna upprätthålla god redovisnings- och bokföringssed. Kontakta oss då på info@ribatex.se.

Tillbaka till innehållsförteckningen

§14. Övrigt

Polisanmälan Retaility AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier, bedrägeriförsök samt misskynnesbeställningar.

Diskrepans mellan olika publikationer Om det föreligger skillnader mellan uppgifter på webbplatsen och andra publikationer skall de uppgifter som anges på webbplatsen ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan Retaility AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras.

Informationens syfte All information på webbplatsen, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. Retaility AB ansvarar således ej för de följder eller skador som kan uppstå om denna information används i något annat syfte än det ovan angivna.

Cookies Cookies, "kakor", är små filer som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På webbplatsen används följande typer av cookiefiler:

Session cookies: "Sessionskakor" sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.

Persistent cookies: "Permanenta kakor" sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.

Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den.

Tvist Vid eventuell tvist skall talan väckas vid Stockholms Tingsrätt om kunden är näringsidkare eller annan juridisk person. Om kunden är privatperson och ingått detta avtal för privat konsumtion skall tvist prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer Retaility AB följa nämndens beslut.

Tillbaka till innehållsförteckningen

E-avtalet Köpvillkor - Versionsnummer: 418-379-483